فصل بهار زیباست ولی ترسناک



مقاله ی درباره ولسوالی نهرین:

فصل تابستان با همه نا مهربانی هایش که سوزنده و تابناک است عنان طاقت را از دست هر انسان می رباید، درین فصل درس خواندن، اجرای وظیفه، انجام کارهای گوناگون طاقت فرسا و حوصله گیر میشود.
در طول روز شهر و کوچه ها از انسان های فارغ الحال خالی می شود و در دشت ها فقط در زیر آفتاب سوزان فقط حشرات جز جز کنان فریاد می زنند.
این فصل با همه سوزناکی اش برای مردم نهرین نسبت به فصل بهار آرامش دهنده و بی هراس است.
فصل بهار که از روزهای آغازینش لذت بخش و آرامش دهنده است، پرنده گان، حیوانات، انسانها... درین فصل زنده می شوند طراوت و شادی ها جا را فرا می گیرد درختان جوانه می زنند و پیراهن رنگارنگ زیبای طبیفت را به تن میکند.
پرنده گان با همه توان شان خالق شان را با هزار لهجه به نغمه می گیرند. و برای انسان تماشای این طبیعت زیبا فرحت بخش و نشاط آور است. این فصل با این همه زیبایی اش برای مردم نهرین چون دشمن خونخوار و هراسناک پنداشته می شود.
اکنون که فرا رسیدن فصل بهار شتاب دارد تا اینکه دامن پر از مهر و الفتش را بر روی زمین بگستراند و فضای نغمه سرایی را برای مرغان فراهم سازد.
هر روز که می گذرد بهار قدم هایش را تند تر روی برف سرد زمستان می گذارد و آدمیان چشم براه آمدن هستند، اما نهرین چیان از رسیدنش می هراسند و هر جا آمد آمد بهار به دلهره گفته می شود.
اما چرا این فصل عشق و محبت اسباب وحشت مردم نهرین را فراهم کرده است؟ پاسخ این است.
نهرین چیان نه چنان کسان دل مرده اند که بهار را دشمن پنداشته اند و نه چنان ناکسانی اند که این سرمایه الهی را شکر گزار نباشند.
ولی حوادث ناگواری که د رچند سال اخیر از اثر سرازیر شدن سیلاب های غول آسا در فصل بهار رخ داد؛ هست و بود صدها تن را بلعید، جان چندین تن را گرفت، خانه و زمین های زراعتی را از بین برد، مردمان را مهاجر ساخت و شهر نهرین را که ملیون ها افغانی د رآنجا سرمایه گذاری شده بود به دریاخانه مبدل ساخت . اینجاست که اهالی نهرین از فرا رسیدنش هراس دارند که مبادا آن همه دربدری ها تکرار شود و یکبار دیگر جان هایشان در خطر قرار گیرد و هست و بود شان را سیلاب ببلعد.
این همه تاوان مالی از یکسو، از جانب دیگر درین فصل رحمت الهی روح و روان خورد و بزرگ نا آرام است و شب ها خواب راحت نصیب شان نیست و همه گوش به آواز آمد آمد سیلاب و آماده فرار از خانه و کاشانه هستند.
با این همه نابسامانی ها از جانب دولت در راستای فراهم سازی زمینه راحتی چی کارهای صورت گرفته است.؟
شاید دولتمردان با گردن بلند پاسخ دهند که صدها هزار افغانی از فلان بودجه بخاطر انکشاف ، استحکام دیوارهای استنادی، ساخت پل ها و سرک ها و غیره به مصرف رسیده است.
اگر پرسیده شود پول های که درین ولسوالی تخصیص یافته است چند فیصد بجا و مصرف رسیده است و درد مردم را درمان بخشیده است؛ نمیدانم چی پاسخی خواهند داد!!.

اگر ازحقیقت نگذریم بلی! کارهای صورت گرفته است از قبیل؛ اعمار دیوار استنادی در دو طرف دریا خانه عمومی نهرین پنج سال قبل، ترمیم مجدد نقاط تخریب شده این دیوار استنادی، ساخت پل به هزینه هنگفتی در مسیر برکه-نهرین، توزیع کمک برای آسیب دیده گان سیلاب و ...
ولی این همه کارها چی اندازه بخواست مردم و صادقانه انجام یافته است پاسخش را زمان با گذرش داده است.
دیوار استنادی که از آن ذکر شد از عمرش 5 سال کم و بیش می گذرد سرازیر شدن سیلاب ها اکثر جاهایش را فرو ریختانده و یا هم قامتش را دفن سنگریزه ها کرده است.
به اساس گفته ها آن چنانیکه نقشه ساخت این دیوار داده شده بود کار به آن صورت انجام نشده و بقول معروف ( کلوخ روی آب گذاشتند ) جالب اینجاست که مسؤلین چرا از نحوه کار آن بررسی نکرده اند و نمی کنند.
معضله دیگر پل بزرگ که در مسیر برکه-نهرین ساخته شده به گفته بسیاری ها باعث تخریب بازار نهرین و قریه های همجوارش گردیده است. بعلتی که این پل بدون در نظر داشت معیارهای انجنیری ساخته شده مجراهای که آب از آن عبور می کند خیلی ها کوچک بوده و از سوی دیگر ارتفاع کمی را داراست. در ایام سیل خیزی ازین دریاخانه  هزاران تٌن سنگ و جغل عبور می کند و مجرا های کوچک این پٌل گنجایش این همه را ندارد به این دلیل سد بزرگی در میان دریاخانه واقع شده و باعث خوابیدن سنگ های بزرگ و کوچک در بستر دریاخانه شده است که مسدود بودن این پل علت تخریب قریه های همجوار دریاخانه و بازار شده است.
ازین جهت منشی عبدالمجید والی قبلی بغلان در حضور محاسن سفیدان نهرین بالای مسؤلین امر کرده بود که به زودترین فرصت این پل را تخریب و بدیل آن ساخته شود که از آن زمان تا کنون بیشتر از دو سال می گذرد اندکترین کاری صورت نگرفته است. ولی درین اواخر پاک کاری دو طرف این پل آغاز گردیده بود که تقریباً یکماه قبل تکمیل گردید اما شرکت قرار دادی به نسبت درست کار نکردنش مورد انتقاد مسؤلین ولسوالی نهرین قرار گرفت و گفتگو های میان ولسوال، هییت مؤظف ولسوالی و شرکت قرار دادی صورت گرفت و بالاخره نتایج این همه انتقاد ها سکوتی بیش نبوده است و نیست.
قیر سرک نهرین که سوال بر انگیرترین موضوعی است که ذهن افراد عادی به آن قد نمیدهد.
و ده ها موارد دیگر...





Comments

پر طرفدار

خدمات صحی برای مریضان در ولسوالی نهرین بصورت درست عرضه نمی شود

نه وزیر به وعده اش وفا کرد و نه والی